Golven Ibiza.JPG

Eerste Hulp Bij Organisatievraagstukken

Het eerste boek van Boudewijn: ‘Eerste Hulp Bij Organisatievraagstukken‘ is uit en o.a. verkrijgbaar via bol.com. De ondertitel is: systemisch werken in bedrijf en organisatie. Een praktisch boek met vooral veel voorbeelden wanneer en hoe systemisch werken toepasbaar is in de zakelijke context. Wat het voor jou bedrijf kan betekenen. Lees hieronder vast het hoofdstuk over merkopstellingen.

In de bijlage van het boek wordt uitgelegd wat systemisch werken in bedrijven is en wat er bij organisatieopstellingen allemaal komt kijken.

Organisatieopstellingen worden als instrument bij het beantwoorden van organisatievraagstukken nog niet zo vaak toegepast terwijl ze toch zoveel kunnen betekenen. Onbekend maakt onbemind? Het is tijd eens heel breed te laten zien wat je er allemaal mee kunt. Laat je verrassen en inspireren.

Uit ‘Eerste Hulp Bij Organisatievraagstukken’:

2.6 Merkopstellingen

‘Branding’ gaat over het beeld dat een merk oproept. (Personal branding over het beeld dat jij oproept!) Denk eens aan merken als Apple (vooruitstrevend), Volvo (degelijk) en Douwe Egberts (gezelligheid). Het merk is de verantwoordelijkheid van marketingdeskundigen en meer specifiek de merkverantwoordelijken. Zij moeten zorgen dat het merk uitstraalt wat het moet uitstralen, dat het past bij de markt, bij de consument, bij de doelgroep. Dat het bekend wordt en blijft. Dat het een breinpositie verovert, zoals zonwering = luxaflex.

Bij het inzetten van een strategie voor een merk gaat het vaak om belangrijke beslissingen. Bij meerdere verschillende producten bijvoorbeeld kun je alles onder één merknaam brengen. Dat heeft als voordeel dat het sneller bekend wordt, maar als nadeel dat als één product wat minder presteert, het uitstraalt naar de andere producten. Een auto met een productiefout die ongelukken heeft veroorzaakt en waarvan er 300.000 terug moeten naar de garage (we herinneren ons nog de ‘elandproef’), zorgt ervoor dat er ook minder andere auto’s van dat merk worden verkocht.

Terwijl als wasmiddel xyz vlekken veroorzaakt, de consument eenvoudig overstapt naar abc terwijl dat van dezelfde fabriek komt.

Een merk hoort bij een doelgroep. Als je in mijn tijd op een Thomos (bromfiets) reed, straalde je iets uit en wilde je niet gezien worden op een Puch of een Kreidler. Dat hoorde gewoon niet. En nu gaat het alleen nog maar over de merknaam en niet over het beeld. Ook dat moet congruent zijn met uitstraling en doelgroep. Het merk als beleving.

Merkopstellingen worden ingezet als je een keuze wilt maken vanuit de onderstroom, vanuit een emotioneel, onbewust niveau, in plaats van vanuit ratio. Je kunt veel bedenken, maar niet alles. Je kunt veel inschatten, maar niet alles. Je kunt testen, proberen et cetera, maar dat kost veel tijd en dus geld. Bij een merkopstelling kun je snel inzicht en antwoord krijgen op vragen die er leven bij de resultaten van het inzetten van een bepaald merk.

Een broekenfabrikant bracht een degelijke (kwaliteit, prijs, uitstraling) broekenlijn uit. Broeken voor naar het werk, kantoor en vrije tijd, maar dan wel voor in de betere restaurants en op de golfbaan. De jongste telg van de familie had een iets ander beeld qua uitstraling. Hij wilde ook gaan voor ‘stoer’ en ‘avontuurlijk’. Misschien ooit nog eens hip en een tikkeltje extravagant. De vraag was: moeten we die lijn binnen hetzelfde merk, een heel nieuw merk of in een mengvorm brengen.

Als eerste werden representanten gevraagd voor het originele ‘merk A’ en de uitstraling ‘degelijk’. Beiden hadden contact. Ze keken naar elkaar en vonden elkaar aantrekkelijk. De ‘uitstraling’ wilde wel dichter bij ‘merk A’ staan. Ze leken bij elkaar te passen. Daarna werd het aspect ‘stoer/avontuurlijk’ opgesteld. Merk A keerde zich daarvan af. Andersom was er niet direct afkeer. Het aspect vond het wel best, het interesseerde hem niet zo.

Vervolgens werd ‘merk B’ ingebracht: een nieuw merk voor de nieuwe lijn. Dat vond de nieuwe lijn, het aspect ‘stoer/avontuurlijk’, best interessant. Hij was nieuwsgierig. Wat gebeurt daar? Wat kan ik daarmee? Maar op het moment dat hij ernaar toe liep om het beter te kunnen bekijken, was er iets dat hem tegenhield, waardoor hij nauwelijks van zijn plek kwam. ‘Merk A’ keek naar hem en reageerde emotioneel: ‘Dat kun je niet maken; jij hoort bij ons’.

‘Merk C’ werd ingebracht, de mengvorm. Ook dat maakte aspect ‘stoer/avontuurlijk’ nieuwsgierig en het ontspande ‘merk A’ direct. Met een diepe zucht en het woord ‘gelukkig’ keek hij naar ‘merk C’. ‘Stoer/avontuurlijk’ en ‘merk C’ leken bij elkaar te passen maar wilden niet zonder ‘merk A’: ‘Wij horen bij elkaar’.

In de nabespreking bleek de vraagsteller verrast. Hij had het eigenlijk niet gedacht en hoopte de eenheid in het familiemerk te behouden. De betrokken ontwerper was zichtbaar gelukkig. We houden onze familienaam, maar voegen er iets aan toe. Mijn voornaam. Dat maakt het tegelijk ‘eigenwijs’: ik volg mijn familie maar op mijn ‘eigen wijze’.

 

Systemisch werken | Familieopstellingen | Organisatieopstellingen | Systemische NLP

Laat wat van je horen

*